Populära recept

måndag 14 maj 2012

Minipajer med italiensk touch

http://kryddburken.se/wp-content/uploads/2012/01/minipajer_mazarinformar_spenat_pinjen%C3%B6tter_parmesan.jpg
Bilden är lånad från matkanalen.se, författare kryddburken

Matkanalen.se hittade jag det här goda receptet.
Bjöd mina vänner på det när jag hade tjejkväll sist - det var mycket uppskattat! De var en del av en italiensk buffé jag serverade, och dessa var bland det som gick bäst.

Till en början tyckte jag att det verkade vara galet mycket spenat, men efterhand när det sjunkit ner så gick allt åt, tyckte dock att det tog lite mer än någon minut.

Pajerna gick lika bra att äta kalla dagen efter, då hade de nästan mer smak :)

Ca 20 st

2 förpackningar färdigkavlad smördeg (eller gör själv)
2 dl pinjenötter/cashewnötter
4 dl grädde
Trocomare örtsalt
1 påse 400 gram färsk babyspenat
2 dl riven parmesan
Mazarinformar
  • Hacka nötterna fint. Hetta upp en torr stekpanna och rosta nötterna lätt. Slå på grädde och vispa ihop. Salta och smaka av.
  • Tillsätt sepnaten och låt den sjunka ner och koka in någon minut. Riv ner osten och dra av från plattan. Låt svalna något.
  • Lägg ut smördegen på en skärbräda och ta ut runda mått lite större än mazarinformar. Använd ett upp- och nedvänt glas. Du får ut ca 10 stycken per deg. 
  • Tryck ut rundlarna i mazarinformar och fyll med spenatröran. Grädda på 200 grader i  cirka 20 minuter eller tills pajerna fått fin färg.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin