Populära recept

måndag 14 maj 2012

Broccoli- & västerbottenostpaj




Jag har tidigare inte varit så förtjust i broccoli, men har på senare tid ändrat mig... Det är faktiskt inte alls så tokigt! Kommer inte ihåg vart jag hittat det här receptet, men rätten är väääldigt god :)

6-8 portioner
Tillagningstid ca 1 h, ugn 250 grader

Pajdeg
2 dl havregryn
3 dl majsmjöl
150 g smält smör (använd äkta smör!)
1 dl kesella

Fyllning
500 g broccolibuketter
3 ägg
2 dl grädde (för krämig paj ta vispgrädde, annars matlagningsgrädde)
2 dl mjölk
3 dl riven västerbottenost
2,5 dl kräftstjärtar
2 msk kallpressad rapsolja
1 st liten tunt skivad rödlök
1 st finhackad vitlöksklyfta
15 st strimlade basilikablad

  • Arbeta snabbt samman alla ingredienser till pajdegen för hand eller i matberedare. Tryck ut degen i en pajform ca 28 cm. Förgrädda längst ner i ugnen 12-15 minuter tills den fått färg. Sänk sedan till 200 grader.
  • Fräs olja/smör i en stekpanna med vitlök. Lägg i broccoli. Salta, peppra och låt steka på låg värme i 10 minuter.
  • Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, 1 krm salt och peppar. Lägg broccoli och ost i botten på pajen. Häll över äggblandningen. Grädda mitt i ugnen 30-35 minuter, eller tills pajen fått fin färg och stelnat.
  • Blanda kräftstjärtat, rapsolja, rödlök och basilika. Lägg detta på pajen. 
Färdigt att servera!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin