Populära recept

söndag 13 maj 2012

Champinjonrisotto




Jag älskar verkligen risotto - det är tokigt gott! En riktig risotto ska vara krämig och med lagom motstånd tycker jag. Det finns många recept på risotto, men jag tycker många "fuskar" för mycket, så man inte får till den där riktigt krämiga känslan. Sist när jag köpte risottoris köpte jag Carnaroli från ZETA. På baksidan fanns recept och instruktioner på hur en äkta italiensk risotto ska göras. Jag var tvungen att testa, och jag ger verkligen tummen upp! Ett stort plus för det utförliga receptet som förklarar varför varje steg ska göras.


Grundrecept i fem steg för en klassisk risotto, 4 portioner
Tillagningstid ca 30 minuter, koktid 17-20 minuter

1 gul lök, ca 80 gram
1 dl Zeta Olivolja
4 dl Zeta Carnaloniris, ca 320 gram
ca 2 dl torrt vin
ca 1,3 liter varm grönsaks- eller hönsbuljong
2,5 dl färskriven ost, Grana Padano eller Parmigiano Reggiano
salt och nymalen svartpeppar
  • Soffritto - skala och finhacka löken. Fräs den mjuk och utan att den tar färg i rikligt med olivolja. Använd en tjockbottnad kastrull. Bränd lök ger risotton besk smak. Om det händer, börja om och fräs ny lök.
  • Tostatura - vänd ner riset, höj värmen något och rör tills riset blandat sig väl med löken och känns torrt. Det tar ca 1-3 minuter beroende på mängden ris (jag tyckte det tog lite längre tid). Detta kallas att rosta riset och innebär att risgrynen stärks av oljans hetta samtidigt som fuktigheten minskar. Rostningen gör att riset lättare absorberar buljong och smaker.
  • Evaporare il Vino - häll på vinet och låt det ånga bort helt.
  • Incorporare il Brodo - tillsätt den varma (!) buljongen (buljongen ska vara varm annars avstannar kokningen). Beräkna koktiden för riset från det att du häller på buljongen. Börja med 5-6 dl, så att riset täcks med cirka 2 cm buljong. Rör sakta tills riset absorberat all buljong, tillsätt sedan 1-2 dl i taget. Sänk värmen något. Risotton skall koka lugnt och regelbundet och behöver röras om ofta (den här instruktionen saknar många recept!). Det tar cirka 17-20 minuter beroende på rissort, kastrullens storlek, buljongens värme med mera.
  • Finitura con formaggio - ta bort kastrullen från plattan och blanda ner den färskrivna osten. Se till att risotton är lös när du osten tillsätts. Osten gör risotton fastare (om du tillsätter ett par matskedar god olivolja tillsammans med osten får du ännu bättre krämighet). Färdig risotto ska vara krämig och en aning lös med tydligt tuggmotstånd i riskornen. Hus lös och vilken grad av tuggmotdstånd är emellertid en smaksak.
  • Smaka av försiktigt med salt och nymalen svartpeppar. Låt risotton vila ett par minuter under lock innan den serveras på varm tallrik.

Själv tycker jag det är gott att "spetsa" risotton med lite fler ingredienser. Till exempel bacon och/eller svamp. Till den här risotton fräste jag upp några hekto färska champinjoner och blandade ner efter osten.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin