Populära recept

måndag 14 maj 2012

GI-Bröd


Supermumsigt (och nyttigt!) GI-bröd som jag hittade recept på i Ola Lauritzons kokbok Snabblagad GI. Brödet var väldigt lätt att göra och går att variera efter tycke och smak. Jag gräddade brödet 65 minuter.


Ett stort bröd eller två små
Ca 1 timma i ugnen på 175 grader

2 dl havregryn
5 dl grahamsmjöl
1 dl linfrö (jag använde psylliumfrön)
2 tsk bikarbonat
3 msk honung
1 dl hackade nötter (jag tog hasselnötter och solroskärnor)
1 rivet äpple
4 dl naturell yoghurt
2 nypor flingsalt
1 dl hackade russin
  • Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke. Klä en stor eller två små formar med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i 60-70 minuter.

Honungen, nötterna och russinen kan man utesluta om man vill. Men det är alltid gott med lite sötma :) Perfekt på frukosten! Gott att äta med lite keso och några skivor gurka eller tomat. Tror nog även att ost kan smaka riktigt fint till!

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin