Populära recept

onsdag 20 juni 2012

Melon- och fetaostsallad med grekiska biffar


På bilden saknas ruccola i melon- och fetaostsalladen - gott ändå!

Kvällens planerade middag var grekiska biffar med grekisk sallad. Men häromdagen så fick jag ett häfte med recept från ZETA och kände för att göra typ allt i häftet på stört, italienskt så klart, mitt favoritkök! Så därför fick det istället bli grekiska biffar med en italieninspirerad sallad :) Middagen avnjöts ute på en solig altan - därav den somriga blomman!


Melon & fetaostsallad
2 personer (om man har den som enda tillbehör)

1 st rödlök, tunt skivad
1 tsk strösocker
1,25 msk rödvinsvinäger
1/4 vattenmelon, tärnad
1 paket fetaost
½ påse ruccola
olivolja
flingsalt och nymalen svartpeppar
  • Blanda lök med socker och vinäger på ett fat, låt stå 10 minuter.
  • Blanda melon, tärnad fetaost, oliver och ruccola med löken och vinägerblandningen.
  • Krydda med salt och peppar. Ringla över olivolja.


Grekiska biffar
2 portioner

250 gram färs, nöt eller blandfärs
½ dl tomatjuice
1,5 skiva vitt färskt bröd
½ tsk salt
½ tsk oregano
½ gul lök
1 st vitlöksklyfta
0,25 dl finhackad persilja (fryst funkar lika bra)
1 st ägg
  • Smula sönder brödet i tomatjuicen och låt stå 5 minuter. Om du inte har tomatjuice och/eller färskt bröd går det lika bra att blanda tomatpuré, ströbörd och några droppar vatten.
  • Arbeta köttet med sal, peppar och oregano. Tillsätt tomatjuicen, finhackad gul lök, krossade vitlök, persilja och ägg. Arbeta samman till en jämn färs och forma till biffar eller köttbullar.
  • Stek eller grilla biffarna.
  • Passar bra att serveras med bland annat couscous, sallad och tsatziki.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin