Populära recept

tisdag 23 oktober 2012

Broccoligratäng med tomat och paprika




Det här receptet kommer från Ola Lauritzon och är ett GI-recept. En jättegod gratäng som jag tycker passar bra till skinka och kassler, eller att servera som en enkel lunch med några salladsblad och hårt bröd.


4 portioner
Maximalt 30 minuter - ugn 225 grader

500 g broccoli
2 skivade tomater
2 hackade paprikor
1½ dl riven ost
1½ dl grädde
oregano
salt & peppar
smör eller olja
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Dela broccolin och koka den några minuter i lättsaltat vatten. Under tiden kan du göra i ordning tomaterna och paprikan.
  • Smörj en ugnssäker form och lägg sedan i broccolin. Fyll på med tomat och paprika.
  • Krydda. Färsk oregano eller torkad spelar inte så stor roll men snåla inte!
  • Strö över den rivna osten och avsluta med att hälla över grädden.
  • Gratinera i ugnen cirka 15 minuter.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin