Populära recept

lördag 3 november 2012

Fredagsmys med entrecôte och ugnsrostade grönsaker




Ikväll har vi mumsat på mör och fin entrecôte och till det hemmagjort örtsmör och ugnsrostade grönsaker. Helt klart en middag värdig fredagsmyset! Drack till detta ett glas vitt ur Morberg Collection; Viognier. Inte helt i min smak, men absolut drickbart.


2 portioner
35-40 minuter, ugnen 225 grader

300 g entrecôte
saft och skal av ½ citron
färsk timjan, hackad
1 tsk rosmarin
1 msk balsamvinäger
½ dl olivolja
salt & peppar
smör eller olja att steka i

2 tomater
1 röd paprika
½ röd lök
1/3 zucchini
2 potatisar av fast sort
2 msk olivolja
1 krm chilipulver
basilika
flingsalt
peppar

2-3 msk smör
färska hackade örter, t.ex. timjan


  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Ta fram smöret och låt det bli rumstempererat.
  • Blanda marinaden till köttet. Låt köttet marinera fram tills det är dags att steka.
  • Dela tomaterna i båtar, skär löken i ringar och hacka paprikan och zucchinin grovt. Dela potatisen som klyftpotatis.
  • Fördela grönsaksblandningen på en plåt och låt rosta i ugnen cirka 20-25 minuter eller tills potatisen känns färdig. Vänd blandningen någon gång under rostningen.
  • Under tiden grönsakerna är i ugnen blandar du dressingen till dem.
  •  Blanda smöret med de färska örter du valt samt lite flingsalt.
  • Stek köttet när det är ungefär 5 minuter kvar på grönsaksblandningen, cirka 2 minuter per sida.
  • Ta ut grönsaksbladningen och ringla över dressingen. Strö över grovt riven basilika.
  • Servera allt genast.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin