Populära recept

måndag 14 januari 2013

Farligt god kycklinggratäng




På denna veckas matsedel skrevs en kycklinggratäng in och idag valde sambon just denna. Åh jösses mössa så god den är! Vi blev båda två helt lyriska. Äpplet gifter sig perfekt med baconet och såsen som har precis lagom hetta tack vare tacksamma smaksättaren sambal oelek gör detta till en riktig fullpoängare. Vi snackar MVG med en massa plus! :)


4 portioner
ca 40 minuter

600 g kycklingfilé
2 dl creme fraiche
2 dl (visp)grädde
1/2 dl mango chutney
1 msk kycklingfond
1 äpple
1 gul lök
1-2 tsk sambal oelek
140 g bacon
1 dl riven ost
1 msk smör eller olja
salt, peppar
  • Sätt ugnen på 200 grader. Dela kycklingfiléerna på längden och bryn dem sedan i stekpanna med smör, salt och peppar. Lägg därefter över i ugnsform.
  • Blanda creme fraiche, grädde, chutney och fond i en kastrull och koka upp.
  • Skala, kärna ur och tärna äpplet samt hacka löken. Tillsätt detta i såsen och låt koka cirka 5 minuter. Smaka av med sambal oelek och salt.
  • Strimla baconet och stek det knaprigt.
  • Häll såsen över kycklingen och toppa med bacon och ost.
  • Gratinera 20 minuter i ugnen.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin