Populära recept

fredag 15 mars 2013

Mumsig rättikagratäng




Äntligen har jag fått tummen ur och gjort en rättikagratäng. Jag har tänkt att laga detta två gånger den senaste månaden men det har inte blivit av och sedan har rättikorna blivit dåliga (tur då att de är så billiga!). Men nu äntligen! Det vimlar av recept på denna gratäng på nätet, det här receptet är Anna Halléns.

Det blev verkligen jättegott och smakar nästan precis som potatisgratäng tycker jag. Även sambon och min pappa som jag avnjöt måltiden tillsammans med tyckte gratängen smakade väldigt bra. Den lär definitivt göras fler gånger!


4 portioner (ganska små...)
Cirka 50 minuter, ugn 225 grader

1 rättika, ca 500 g
1 silverlök
5 dl riven smakrik ost
0,5 dl grädde
0,5 dl crème fraîche
100 g smör
salt & peppar

  • Sätt ugnen på 225 grader. Smöra en ugnsfast form.
  • Skala rättikan och skiva den tunt. Koka skivorna i lättsaltat vatten i cirka 20 minuter tills de är helt mjuka. Lägg skivorna på hushållspapper.
  • Skala och skär löken fint.
  • Varva rättika, lök och ost (spara lite ost till sista momentet). Sista lagret ska vara rättika.
  • Salt och peppra. 
  • Blanda grädde och crème fraîche och häll över gratängen.
  • Hyvla smöret och fördela jämt. Toppa med riven ost.
  • Gratinera i 15-20 minuter eller tills osten fått en fin gyllengul färg.

Jag hoppade över det hyvlade smöret och det smakade ändå väldigt bra :) Jag var så ivrig och hungrig när maten var klar så jag glömde helt av att ta en bild. Det får bli nästa gång, för den här rätten lär vi ju som sagt göra fler gånger :) Bild fixad! :)


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin