Populära recept

lördag 20 april 2013

Chilifisk med kokosmjölk och blomkål




Då var det dags för ännu ett freestylat fiskrecept! På stående fot komponerade jag ihop den här rätten med kokosmjölk och hokifilé som basvaror. Resultatet blev såpass bra att det kvalar in till receptboken :) Jag har kommit på att hoki nog är den vita fisk jag gillar bäst, den är enkel att göra mycket med. Fisk står allt oftare på menyn här hemma så man kan väl säga att min resa in i fiskvärlden har gått väldigt bra. När vi var på restaurang häromsistens beställde jag in en fisk- och skaldjurssoppa. Ska erkänna att jag var lite nervös över om jag skulle tycka om det eller inte, men den var helt gudomligt god!


4 portioner
Ca 30 minuter, ugn 175-200 grader

400 g vit fiskfilé, exempelvis hoki
250-300 g kokosmjölk, gärna krämig
1 st silverlök
chilisås
chilipulver
sambal oelek
2 msk mandel- eller jordnötssmör
några buketter blomkål (går utmärkt med frysta)
salt, olja
ev riven ost
  • Om du vill tina fisken innan tillagning så börja med det. Jag halvtinade min och det funkade utmärkt.
  • Skala och hacka silverlöken och fräs den sedan i lite smör eller olja. Väljer du olja så är hela rätten mejerifri!
  • Blanda sedan ner kokosmjölken och därefter chilisås, chilipulver och tabasco/sambal oelek efter dina egna smaklökar så får du precis den hetta du själv vill ha. Låt alltihopa puttra en stund.
  • Lägg fisken och blomkålen i en ugnssäker form, salta lite lätt och häll sedan över såsen. Toppa eventuellt med ost (inte om du vill ha mejerifritt).
  • Låt gå i ugnen cirka 15-25 minuter (beroende på om du använder tinad fisk eller inte).
  • Servera exempelvis med ris eller quiona och kanske lite frästa frysgrönsaker som sugarsnaps och haricot vertes.




0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin