Populära recept

måndag 28 oktober 2013

Fröknäcke



Jag är definitivt inte den första, och säkert heller inte den sista att skriva in ett fröknäckerecept i min receptbok. Tror till och med att jag har ett innan (dock inte på bloggen) men om jag inte minns helt fel var det lite mer moment i det brödet än det som är på bilden ovan. Hur som haver så är det ju inte så konstigt att det vimlar av fröknäckerecept på nätet för det är ju så hiiiiimla gott! Ikväll tänker vi njuta det tillsammans med en bit brie, spansk salami och goda oliver. Nom nom nom!


En plåt
Cirka 50 minuter, ugn 175 grader

1 dl mandelmjöl
1 dl majsmjöl
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1/2 dl krossat linfrö eller psylliumfrö
1/2 dl pumpafrön
2-3 msk kokos- eller rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten

  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Häll på oljan och sist vattnet.
  • Smeta ut degen på en bakpappersklädd plåt. Lägg sedan ett bakplåtspapper ovanpå och tryck ut smeten så att den täcker hela plåten. Avsluta med att strö över lite flingsalt och skär sedan rutor i brödet.
  • Låt gå i ugnen cirka 40-45 minuter på 175 grader. Låt brödet svalna innan du bryter isär det.
  • Mumsa med ditt favorittillbehör!

Tips!
- Du kan också lägga till dina favoritkryddor i smeten, exempelvis rosmarin, timjan, brödkryddor eller kanske lite chili?
- Fröknäcke är en perfekt gå-bort-present! Slå in det snyggt och gör en fin etikett så är saken biff. Uppskattat, det lovar jag!










0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin