Populära recept

lördag 26 oktober 2013

Köttfärsås med rotfrukter och zucchinispaghetti




Idag blev det en enkel köttfärsås till middag. Efter en titt i kylen där jag hittade en palsternacka och några morötter hackade jag ner detta och slängde i. Gott och mättande! Till köttfärsåsen blev det zucchinispaghetti.


4 portioner
Cirka 20 minuter

ca 500 g nöt-, fläsk- eller blandfärs
1 paket krossade tomater
1/2 purjolök
1 palsternacka
2 morötter
lantbuljong
salt & peppar
rapsolja
1 zucchini

  • Börja med att hacka purjolöken och skiva rotfrukterna.
  • Stek rotfrukterna i rikligt med rapsolja så att de börjar mjukna, men inte tar färg.
  • Samtidigt, om du har två stekpannor, eller efter bryner du färsen och purjolöken med lite salt och peppar.
  • Blanda sedan ner rotfrukterna i färsen och slå på de krossade tomaterna.
  • Sätt på en kastrull med saltat vatten till zucchinin.
  • Krydda med lantbuljong och smaka av med salt och peppar.
  • Medans du låter köttfärsåsen puttra hyvlar du zucchinin på längden med en osthyvel. Lägg zucchinin i ett durkslag och sänk ner i kokande vatten cirka 1 minut.
  • Riv gärna över lite parmesan.
  • Klart att servera!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin