Populära recept

söndag 29 december 2013

Lakritskola

Jag brukar vara sparsam med julgodiset och bakar oftast bara snöbollar och rocky road. I år var jag dock av någon anledning sugen på att göra något nytt och lite mer. Jag gjorde pepparkaksbollar utifrån receptet på energibollar (bytte lakritspulvret mot några teskedar pepparkakskrydda), lite nyttigare snickerskakor och slutligen lakritskola som jag gick runt och var sugen på i flera dagar! Tuuuur att den blev så himla god som den blev efter detta sug :)


En form på cirka 15x25cm

50 g smör
1 1/2 dl vispgrädde
150 g kokossocker
1/2 dl agavesirap
2 krm salt
1-2 msk lakritspulver
flingsalt

  • Blanda alla ingredienser (utom flingsalt) i en tjockbottnad kastrull och låt koka upp. Koka sedan smeten 15-20 minuter utan lock. Rör om ganska ofta. Smeten är klar när den klarar kulprovet eller håller 122 grader.
  • Häll smeten i en form cirka 15x25 cm som du smort in eller använd bakplåtspapper/folie. Häller du smeten rakt i formen blir det svårt att få loss den när den stelnat.
  • Låt stå i kyl eller utomhus någon timma för att stelna. En stund efter du hällt upp smeten, men innan den stelnat tillräckligt kan du strö över lite flingsalt. Då fastnar saltet men smälter inte på den varma kolan.

Kolan var så god så jag hann inte ta någon bild ;) Men den lär göras igen så jag får komplettera med det då.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin