Populära recept

måndag 6 oktober 2014

Pulled beef




Det har blivit några omgångar pulled pork sedan det här receptet, men egentligen föredrar jag nötkött framför fläskkött så därför har jag även testat att göra pulled beef. Lite svårare att få det sådär isärfallande och riktigt mört tyckte jag, men det kan ju vara en tillfällighet. Hur som helst slutade allt gott och vi smaskade på!


För 4-6 personer
cirka 6-8 timmar, ugn 125-150 grader

1 kg högrev
1-2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 morot
2 dl chilisås
några matskedar tomatpuré
2 krm cayennepeppar
salt & peppar
  • Gnid in köttet i salt och peppar. Lägg det därefter i en ugnssäker gryta.
  • Skala och hacka löken, vitlöken och moroten. Fördela sedan runtom köttet i grytan.
  • Blanda chilisås, tomatpuré och kryddor. Smaka av och häll sedan över köttet.
  • Låt gå i ugn på cirka 125-150 grader (beroende på ugn) i 6-8 timmar. Köttet är färdigt när det går att dra isär med två gafflar. Låt då köttet falla ner i såsen och blanda runt. Du kan behöva ösa sås över köttet några gånger under tillagningen. Blir det för lite sås kan du späda med chilisås, vatten eller vin.
Servera med goda tillbehör. Här valde jag sallad, tomat, avocado, nachochips, ost, ajvar relish och hemmagjord aioli.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin