Populära recept

måndag 5 januari 2015

Fröknäcke #2 (med ägg)




Här kommer ytterligare ett recept på fröknäcke. Detta är utan något mjöl i men tack vare äggen håller det ihop riktigt fint. Min nya favorit!


1 långpanna
cirka 25 minuter, varav ugn 180 grader i 20 minuter

1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön (du kan exempelvis ta hälften svarta, hälften vita)
1/2 dl linfrö
1/2 dl chiafrön (alternativt kan man ta 1 dl linfrö)
1 msk kokosolja utan smak (eller raps, kan också uteslutas)
ev krydda (t.ex. oregano, timjan, rosmarin, chili)
ev några kryddmått salt
2 ägg

  • Sätt ugnen på 180 grader, alternativt 160 grader i varmluftsugn.
  • Blanda alla ingredienser och smeta sedan ut i en långpanna med bakplåtspapper. Jag använder slickepott. Försök få det så jämnt som möjligt och smet ända ut i kanterna, då blir det lagom tjocklek på knäcket. Om det är krångligt kan du lägga plastfolie över och trycka ut eller använda en kavel.
  • Strö över lite flingsalt om du gillar det. Avsluta med att lägga ett bakplåtspapper även ovanpå smeten.
  • Låt gå i ugnen 20 minuter.
  • Schmarra på!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin