Populära recept

måndag 5 januari 2015

Stekt spätta med broccoli och äggsås




Efter önskemål från mannen har något så ovanligt (ja, i det här hushållet alltså) som spätta tillagats. Dessutom med potatis till, som också är mycket ovanligt på våra tallrikar. Och inte lär potatisen bli vanligare heller, jag är inte alls förtjust. Ingen smakupplevelse att tala om och jag blev proppmätt på 1,5... Däremot kan det nog bli repris på spättan. Och äggsåsen (mums!). I så fall lovar jag att ta en bättre bild :)


4 portioner
cirka 30-35 minuter

8 spättafiléer (ca 800g)
1-2 dl mjöl (jag tog ris- och bovetemjöl)
smör
2 dl creme fraiche
2 ägg
1/2-1 kruka dill
250 g broccoli
ev 8-12 potatisar (2-3/person)
salt och peppar

  • Tina rödspättan om den är fryst.
  • Om du vill ha potatis till; börja med att skala och koka den. Salta vattnet lätt.
  • Koka äggen i 9-10 minuter. Skölj dem sedan kalla och hacka dem. Blanda därefter ned dem i creme fraichen tillsammans med finklippt dill. Smaka av med salt och peppar.
  • Skär broccolin i bitar om du använder färsk och koka den mjuk i lättsaltat vatten.
  • Salta och peppra fisken, vänd den sedan i mjölet. Stek därefter i smör, cirka 1-2 minuter per sida.
  • Klart att servera!
Om jag lagar detta igen kommer jag nog att byta ut potatisen mot blomkål eller göra blomkålsmos till. 


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin