Populära recept

söndag 22 februari 2015

Högrevsgryta med äpple och bacon




Idag blev det middagslagning på skåprensning. Fantastiskt lyckat, om ni frågar mig! Jag tror att rotsaksmos eller palsternackspuré hade smakat femstjärnigt till den här grytan, men idag blev det ugnsrostade rotfrukter hos oss.


4 portioner
cirka 75 minuter, varav 60 minuter koktid

600 g högrev av nöt eller älg
3 små gula lökar
2-3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk tomatpuré
1 msk valfri soja
salt, peppar
smör, rapsolja
2 dl creme fraiche
1 pkt bacon (100-140 g sidfläsk går nog lika bra)
1-2 äpplen

  • Skär köttet i lagom stora bitar och hacka löken. Salta och peppra köttet och bryn det sedan, i smör och rapsolja, tillsammans med löken. Flytta över köttet till en gryta, eller om du har en stor stekpanna/stekgryta så lagar du i den.
  • Smula ner buljongen och häll på vattnet. Tillsätt tomatpurén och sojan. Låt koka på låg-medelvärme en timma.
  • Under tiden köttet kokar kan du tillaga ditt tillbehör.
  • När det är cirka 15 minuter koktid kvar på köttet klipper du baconet i mindre bitar och klyftar äpplet/äpplena (hur många är en smaksak). Fräs sedan i någon klick smör och lite rapsolja tills baconet är klart.
  • När köttet kokat i en timma häller du i creme fraichen och låter det koka upp. Därefter blandar du ner bacon- och äpplefräset och låter koka några minuter till.
  • Servera med ditt tillbehör!

Morötter, rödbetor, palsternackor och gul paprika.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin