Populära recept

måndag 6 april 2015

Snickerskaka



Snickers är ett av de få chokladgodis som jag tycker är gott, förutom 70% chokladkaka. Så, när det här receptet dök upp i senaste Buffé var det ju givet att testa! Jag fick god hjälp av Neo och vi har smaskat en liten bit varje dag. Den är ganska mäktig så man nöjer sig med en liten bit. Perfekt!


Cirka 10-12 bitar
15 minuter + kylning

100 g valnötter
12-15 dadlar
1/2 dl havregryn
1/2 dl kakao (gärna raw)
2-3 msk vatten
1 dl jordnötssmör
1 dl havregryn
2 msk agavesirap
3/4 dl vatten
1 krm flingsalt
kakao och (hackade) salta jordnötter till garnering
1/2 dl smält kokosolja
2 msk agavesirap
1/2 dl kakao 
1 krm flingsalt
  • Mixa valnötter, dadlar, havregryn och kakao till en smet. Addera vatten om det behövs. Jag tog cirka 3 msk vatten för att få bra konsistens på smeten.
  • Tryck ut smeten i en form med löstagbar kant. Jag tog en rund form, cirka 24-28 cm.
  • Mixa jordnötssmör, havregryn, agavesirap, vatten och flingsalt till en kräm. Bred över smeten i formen.
  • Smält kokosoljan i en kastrull, låt den svalna. Blanda sedan i agavesirap, kakao och flingsalt till en len glasyr.
  • Häll glasyren över kakan, strö över jordnötter (kan även göras precis före servering) och låt sedan stelna i kylen.
  • Pudra med kakao innan servering.
  • Servera med en kopp te, kaffe eller varför inte ett glas havrechai - mumsigt!



 

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin