Populära recept

torsdag 18 juni 2015

Avokado- och jordgubbssallad på bädd av babyspenat med honungsvinägrett




Yes, jag har en hang up på jordgubbar i sallad just nu. Så himmelens himla gott! Inspiration till den här salladen fick jag hos gimmesomeoven.com. Jag serverade den med basilikamajonnäs och grillad flankstek - nomnomnom!


2-4 portioner
15 minuter

0,75-1 liter jordgubbar
1,5 avokado
120 g babyspenat
1 liten rödlök (gärna från knippelök)
1 handfull pumpakärnor
½ dl kallpressad rapsolja
2 msk äppelcidervinäger
1 msk agavesirap (eller honung)
salt och peppar

  • Skölj babyspenaten.Snoppa jordgubbarna och dela dem i kvartar. Tärna avokadon. Strimla löken.
  • Lägg babyspenaten i en skål, fyll på med jordgubbar, avokado och rödlök.
  • Strö över pumpakärnor.
  • Blanda rapsolja, vinäger och agavesirap till en dressing. Smaka av med salt och peppar. Häll dressing jämt över salladen.
  • Servera!
Hos gimmesomeoven.com har de även i gorgonzola eller blåmögelost, vilket jag också tror skulle vara ruggigt gott att ha i. Men jag hade inget av det hemma idag - får bli nästa gång!




Svenska jordgubbar... Schmarr!

Perfekt avokado... Krämigt och gott!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin