Populära recept

lördag 20 juni 2015

Smarrig och smakrik lax- & räktårta




Inför midsommar dök det upp flera olika varianter på cheesecakes med räkor, och några med lax, i mitt bloggflöde. Av bilderna att döma såg detta väldigt gott ut, så inspirerad av många jag gav mig på att göra en egen och mycket riktigt - supergott!


En springform, 24 cm, cirka 10-12 bitar
30-45 minuter + 5 h i kyl

200 g grovt/mörkt bröd, t.ex. kavring eller lågkolhydratbröd (jag tog Kung Markattas solrosbröd)
50 g smör
500 g oskalade, tinade räkor
200 g kallrökt lax
2 dl creme fraiche
200 g cream cheese
0,75 dl majonnäs
2 st hårdkokta ägg
80 g röd kaviar/stenbitsrom
1 liten röd lök (knippelök funkar fint)
2-3 msk wasabipasta
några matskedar klippt dill
några matskedar citronsaft
4 gelatinblad
salt & peppar

  • Börja med att skala räkorna. Ställ dem kallt.
  • Koka äggen. Jag kokade mina 9 minuter och tyckte det blev bra.
  • Mixa brödet i en matberedare. Smält smöret och blanda med brödet. Tryck ut brödsmeten i en springform på cirka 24 cm i daiameter. Ställ kallt.
  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
  • Hacka löken, och äggen (t.ex. med en äggskärare).
  • Blanda samman creme fraiche, cream cheese, majonnäs och wasabipasta. Blanda sedan ner stenbitsrom (spara ev lite till garnering), lök, ägg och klippt dill.
  • Grovhacka räkorna (spara några till garnering) och strimla laxen. Jag sparade cirka 50 g lax till garnering. Blanda sedan ner i smeten och smaka av med salt och peppar.
  • Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält på svag värme tills de smält samman, blanda sedan ner några matskedar citronsaft. Vänd ner i smeten och rör om väl.
  • Häll blandningen över brödbotten i springformen och låt stå kallt i minst fem timmar, eller över natten.
  • Precis innan tårtan ska serveras tar du försiktigt bort springformen (du kan behöva dra med en kniv runt kanterna) och garnerar med det du tycker om.





0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin