Populära recept

måndag 6 juli 2015

Zucchinifritters eller raggmunk med zucchini




Jag har sett många recept av den här typen, med olika grönsaker, där rätten kallas för fritters men ett annat bra namn, i mitt tycke, är raggmunk. För det är precis som en raggmunk fast man bytt ut potatisen mot ett annat alternativ. Väldigt gott! Jag höftar alltid receptet så angivelserna nedan är ungefärliga, gå lite på känsla så brukar resultatet bli bra :)


Cirka 8 stycken
20-30 minuter

1 stor zucchini, ca 450-500 g
2 ägg
1 dl parmesan (kan uteslutas)
1 liten lök av valfri sort
ca ½ dl rismjöl
1 msk fiberhusk
salt

  • Börja med att förbereda zucchinin (detta moment kan göras i förväg). Riv den på rivjärn eller använd en grönsakssvarv. Jag använder grönsakssvarven och finhackar sedan. Vattna av zucchinin minst 10 minuter på hushållspapper eller i durkslag. Salta lätt så vattnas den ur snabbare.
  • Knäck äggen i en skål. Blanda ner övriga ingredienser och till sist zucchinin. Låt smeten stå och dra cirka 5 minuter.
  • Stek på medelhög värme i exempelvis smaklös kokosolja eller smör.

Tips! Om du tycker om bacon är det gott att steka upp några skivor, torka av, klippa i mindre bitar och vända ner i smeten. 



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin