Populära recept

onsdag 14 oktober 2015

Champinjonsoppa

Enkel men vääääldigt god champinjonsoppa! Jag rekommenderar en bit fröknäcke till, som du breder rikligt med smör på och toppar med din favoritost - nom nom nom! Receptet hittade jag hos Damn Delicious.


4 (stora) portioner
Cirka 30 minuter

50 g smör
3 pressade vitlöksklyftor
600 g tunt skivade champinjoner
1 hackad lök
salt & peppar
2,25 dl rött vin
1 liter kycklingfond
2, 25 dl grädde
½-1 tsk torkad timjan
2 msk majsstärkelse (kan uteslutas)

  • Smält smöret i en stor kastrull och lägg sedan i vitlöken och champinjonerna. Fräs tills champinjonerna fått lite färg, cirka 5-8 minuter. Lägg sedan i löken och låt fräsa tills den är genomskinlig, ungefär 2-3 minuter ytterligare. Rör om ofta.
  • Rör i vinet och låt det koka upp. Det ska sedan koka så att det reduceras till drygt hälften, det tar omkring 5 minuter. Därefter rör du i timjan, grädde och kycklingfond. Låt soppan koka ytterligare några minuter.
  • Om du vill ha soppan tjockare/krämigare kan du blanda i majsstärkelse. Börja med att blanda ut 2 msk i lite vatten, häll i soppan och låt koka in. Vill du ha ännu tjockare konsistens blandar du i mer majsstärkelse på samma sätt.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin