Populära recept

fredag 6 november 2015

Bovetelimpa




Jösses mössa, detta brödet går inte av för hackor - så himla gott! Smakar lite som... jag vet inte, surdegslimpa och kavring på samma gång? Galet gott i alla fall! Receptet kommer från Risenta, som i det här fallet ska ha bra credd för att ha satt samman ett så gott bröd :) Glutenfritt, vilket jag helst föredrar om jag ska äta bröd, men även mjölkfritt vilket är ännu bättre eftersom jag bakat brödet till sonen, som är känslig mot mjölk.

I originalreceptet har Risenta med lingon också, men det valde jag bort den här gången, då vi inte hade några hemma. Kanske blir det ännu godare då?

Jag har skurit brödet i ganska tunna skivor, och sedan har vi ätit det med en rejäl klick smör, schmarr ska det vara! Thumbs up!


1 limpa, cirka 32 skivor
cirka 2h 15 minuter, ugn 200 grader

Boveteskållning
3 dl krossat bovete
3 msk chiafrön
2½ dl kokande vatten
(2½ dl färska eller frysta lingon)

Degvätska
25 g jäst
3 dl fingervarmt vatten 37 grader
4 msk rårörsocker eller honung
2 msk olja

Torra ingredienser
6 dl bovetemjöl
1½msk husk
3 msk nyponskalsmjöl
1½ tsk brödkryddor (kan uteslutas)
2½ tsk salt


  • Mät upp krossat bovete och chiafrön och lägg detta i en skål. Koka upp vattnet och häll över blandningen så att den skållas. Låt stå cirka 30 minuter. Vänd därefter ner lingonen om du väljer att ha med dem.
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Smula ner jästen i en bunke tillsammans med socker/honung, olja och fingervarmt vatten. Rör ut jästen.
  • Tillsätt boveteskållningen i degvätskan. Vispa sedan ner övriga torra ingredienser med en elvisp. Degen ska vara klibbig.
  • Sätt ugnen på 200 grader. Olja en brödform, eller använd bakplåtspapper, som kan ta cirka 1½ liter och klicka i degen. Strö över lite bovetekross eller boveteflingor och lite bovetemjöl som dekoration och låt jäsa i 45 minuter.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter. Låt brödet svalna helt innan det skärs upp.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin