Populära recept

tisdag 10 november 2015

Panerad torsk med skagensås



Numera är ju fisk vardagsmat hemma hos oss, jag har gått från att mer eller mindre avsky fisk till att tycka det är riktigt gott. Panerad fisk funkar alltid, jag gillar den knapriga ytan! Det här receptet kommer från kokboken LCHF 2.0, av Anna Hallén och Åse på 56kilo.se. Mycket mumsigt!


4 portioner
15-20 minuter

4 torskfiléer i bit
2 ägg
pofiber och mandelmjöl
matfett till stekning
70 g bladspenat
4 citronskivor

Skagensås
1 finhackad rödlök
200 g skalade räkor
2 msk hackad gräslök
2 dl majonnäs
ca ½-1 dl vatten
saft av ½ citron
salt & vitpeppar

  • Blanda lök, dill, majonnäs, vatten och citronsaft. Smaka av med salt och vitpeppar. Ställ såsen kallt under tiden du tillagar fisken.
  • Torka av torskfiléerna ordentligt med hushållspapper. Krydda med salt och vitpeppar.
  • Vispa upp äggen. Häll upp ägg, pofiber och mandelmjöl på varsitt fat.
  • Vänd fisken först i pofiber sedan i ägg och till sist mandelmjöl. Stek i rikligt med matfett.
  • Servera torsken med såsen, bladspenat och en citronskiva.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin