Populära recept

söndag 8 november 2015

Vitlöksgratinerade champinjoner




Tidigare i höstas började jag att prenumerera på tidningen Matkärlek. En tidning med fokus på god och naturlig lågkolhydratkost fri från gluten, socker och tillsatser. Klockrent, tycker jag. Det går hand i hand med den matfilosofi jag själv har och jag måste säga att det är den bästa mat/recepttidningen jag testat hittills. Från den tidningen kommer det här receptet på vitlöksgratinerade champinjoner. En alldeles lagom förrätt. Serverade den idag när jag bjöd mannen min och pappan min på en trerätters såhär på fars dag. Tummen upp från dem! Till varmrätt åt vi en god gryta på älgfransyska med palsternackspuré och till efterrätt blev det glutenfri morotskaka (också från Matkärlek).


4 portioner
cirka 25-30 minuter, ugn 225 grader

4 stora champinjoner, vanliga eller skogschampinjoner
3 msk pesto, röd eller grön
2-3 pressade vitlöksklyftor
1½ dl grovt riven parmesan
1 msk olivolja

  • Blanda ihop pesto, vitlök, 1 dl parmesan och olivolja.
  • Bryt av champinjonernas stjälkar (använd dem till någon annan maträtt!) och fyll hattarna med röran. Strö över resten av parmesanosten. Placera champinjonerna på en bakplåtsklädd plåt eller en bottensmord ugnsform.
  • Gratinera i ugnen cirka 20 minuter, eller tills de fått fin färg, i 200-225 grader.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin